AB25 – en ny standard för byggbranschen

Den 15 oktober 2024 presenterade Byggandets Kontraktskommitté (BKK) ett stort steg för hela byggsektorn. De nya standardavtalen AB25 och ABPU25 är avsedda att ersätta AB04 och ABT06 – dokument som i två decennier styrt hur entreprenader hanteras i Sverige. Med AB25 tar BKK sikte på att modernisera, förtydliga och anpassa avtalen till dagens digitala och hållbarhetsinriktade byggbransch. För alla som arbetar med entreprenader, upphandlingar och projektledning innebär det en viktig förändring som kräver uppdaterad kunskap och noggrann genomgång av de nya reglerna.
Bakgrunden till AB25
AB 04 och ABT 06 har länge varit grunden för svenska byggentreprenader – ett gemensamt språk mellan beställare och entreprenörer. Men sedan de avtalen antogs har branschen förändrats i grunden. Nya digitala verktyg, komplexa entreprenadformer, ökade miljökrav och förändrade lagar har skapat behov av uppdaterade standarder.
BKK:s förslag till AB25 (Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader) och ABPU25 (för upphandling) syftar till att skapa en mer rättvis och transparent grund. Arbetet har pågått i flera år och involverat både branschaktörer, jurister och experter. Målet är att minska tolkningsutrymmen och tvister, samtidigt som avtalen ska spegla verkligheten på dagens byggarbetsplatser.
Viktiga förändringar i AB25
De största nyheterna i AB25 handlar om tydlighet, riskfördelning och digitalisering. Avtalen innehåller uppdaterade bestämmelser kring tidplaner, felansvar, förseningar och kommunikation mellan parterna. Bland nyheterna märks även ett starkare fokus på hållbarhet, klimatpåverkan och dokumentation av miljödata.
Ett centralt inslag är anpassningen till digital projekthantering – BIM, molntjänster och elektronisk dokumentation. Där AB 04 byggde på pappersbaserade processer, tar AB25 steget fullt ut in i den digitala eran. Det väntas förenkla både uppföljning och kontroll, men också ställa högre krav på entreprenörernas rutiner. För många aktörer kommer det därför att krävas nya rutiner, uppdaterade mallar och intern utbildning för att säkerställa att projekten uppfyller de nya avtalskraven.
Vad innebär förändringen för entreprenörer och beställare?
Införandet av AB25 och ABPU25 innebär mer än bara nya dokument – det är en omställning i hela avtalskulturen. Entreprenörer måste förstå hur risk och ansvar nu fördelas, och beställare behöver anpassa sina upphandlingsprocesser.
Ett exempel är hur förändringar under projektets gång ska hanteras. AB25 tydliggör rutinerna för ändrings- och tilläggsarbeten, vilket minskar risken för missförstånd. Det finns även starkare skrivningar om samarbete, kommunikation och transparens – något som ska främja färre konflikter och effektivare projektgenomförande. För både offentliga och privata aktörer gäller det att snabbt sätta sig in i de nya villkoren. Att tolka avtalen korrekt kan få avgörande ekonomiska och juridiska konsekvenser, särskilt under övergångsperioden när gamla och nya standarder kan överlappa varandra.